loading image
صفحه اصلی > مقاله > پوست ،مو،زیبایی 
فرونکل تاریخ ثبت : 1395/08/07
طبقه بندي : ,,
نام مقاله : فرونکل
متن مقاله :

فرونکل نوعی عفونت پوستی است که فولیکول مو و بافت پوستی اطرافش را درگیر می کند. این مشکل بسیار شایع است. فرونکل معمولا توسط استافیلوکوک اورئوس ایجاد می شود ولی سایر باکتریها یا قارچهای سطح پوست نیز می توانند عامل ایجاد آن باشند. آسیب بهفولیکول مو به این باکتریها اجازه ورود عمیق تر به بافت زیر جلدی و فولیکول مو را می دهد .
فرونکل به شکل انفرادی یا متعدد ممکن است در فولیکول مو در هر نطقه ای از بدن رخ دهد ولی مکانهای شیوع این افراد بیشتر صورت، گردن، آرنج، باسن و ران ها هستند

اغلب فرونکل با ایجاد یک ندول دردناک به رنگ صورتی تا قرمز و ادماتو ایجاد می شود. سپس چرکی می شود و درد آن بیشتر می شود. درد با تخلیه آن بهتر می شود.
سایز فرونکل معمولا در حد نخود فرنگی است ولی گاهی تا اندازه یک توپ گلف بزرگ می شود. ممکن است مرکز سفید یا زرد داشته باشد که در آن صورت پوسچول نامیده می شود. در عین حال می تواند با فرونکل دیگر مرتبط شود و یا به بخشهای دیگر پوست انتشار پیدا کند، رشد کرده و با ترشح و چرک همراه باشد.

سایر نشانه های آن خستگی و تب، احساس بیماری، خارش قبل از بروز فرونکل و قرمزی و التهاب اطراف ضایعه است. تشخیص آن معمولا بالینی است ولی کشت بیوپسی پوست یا مخاط رشد استافیلوکوک با سایر باکتریها را نشان می دهد.


درمان:
فرونکل ممکن است خودبخود در زمان شروع خارش یا درد ملایم بهبود پیدا کند ولی غالبا چرکی می شود که با تخلیه آن بهبودی ایجاد خواهد شد.
بهتر است فرونکل ها قبل از اینکه خودبخود خوب شوند، درناژ شوند. بنابراین زمان بهبودی به 2 هفته کاهش خواهد یافت. اگر فرونکل بیشتر از 2 هفته طول بکشد و عود کند، بر روی طناب نخاعی یا نیمه صورت باشد، یا همراه تب و سایر نشانه های انتشار عفونت و همراه با بروز عوارض باشد، لازم است توسط پزشک درمان شود.

کمپرس آب گرم به درناژ فرونکل کمک می کند. بنابراین کمپرس با یک پارچه مرطوب و گرم چند بار در روز مفید می باشد. ضایعات عمیق یا بزرگ نیاز به تخلیه جراحی توسط پزشک دارد. بنابراین سعی در باز کردن فرونکل در خانه کار غلطی است چرا که باعث انتشار عفونت و بدتر شدن ضایعه می گردد.
رعایت اصول بهداشتی و تمیز کردن مکرر آن در پیشگیری از پیشرفت آن موثر است. لباس و حوله در تماس با آلودگی نباید دوباره مصرف شود باید با آب خیلی گرم ترجیحا جوش شسته شود.

لباس ها باید مکرر عوض شود. صابونهای آنتی باکتریال و آنتی بیوتیکهای موضعی کمتر مفید هستند ولی آنتی بیوتیکهای سیستمیک (خوراکی) در کنترل عفونت در افرادی که فرونکل های متعدد دارند باید استفاده شود.
از لحاظ پیش آگهی بعضی از افراد با فرونکل های متعدد ممکن است دچار آبسه شوند و بنابراین کنترل آن مشکل تر است. فرونکل ها اگر به سمت کانال گوش یا بینی انتشار پیدا کنند، بسیار دردناک خواهند شد.
اگر فرونکل ها به هم متصل شوند حالتی به نام کربانکل ایجاد می کنند.
عوارض ناشی از فرونکل غالبا شامل آبسه پوست، طناب نخاعی، کلیه یا سایر ارگانها، عفونت مغزی، اندوکاردیت، استئومیلیت، اسکار دائم، سپسیس، عفونت نخاع و انتشار عفونت است.

دکترمحمدعلی نیلفروش زاده- متخصص پوست

www.drnilforoushzadeh.ir

مسئولیت مطالب نوشته شده برعهده نویسنده است.

 

نویسنده : دکترمحمدعلی نیلفروش زاده- متخصص پوست
تعداد نمایش : 12464 <<بازگشت