صفحه اصلی > مطالب مفید 
ریزش سکه ای مو یا آلوپسی آره آتا (Alopecia Areata) تاریخ ثبت : 1398/08/01
طبقه بندي : ,,
عنوان : ریزش سکه ای مو یا آلوپسی آره آتا (Alopecia Areata)
متن کامل :

ریزش سکه ای مو یا آلوپسی آره آتا (Alopecia Areata)
یکی از شایعترین علل ریزش مو است که خود را به صورت ریزش ناگهانی مو در ناحیه ای کوچک مدور یا بیضی شکل نشان میدهد که می تواند در طی چند هفته بزرگتر گردد.
علت این بیماری ناشناخته است ولی تحقیقات جدید تاثیر عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی از جمله استرس های روحی را در ایجاد آن دخیل دانسته است .
در بعضی از افراد ممکن است که تمامی موهای سر بریزد که تحت عنوان آلوپسی توتالیسTotalis   نامیده می شود و در بعضی نیز تمام موهای بدن دچار ریزش میگردد که به عنوان آلوپسی یونیورسال UNIVERSALIS  شناخته می شود.
سیرمزمن و طبیعت عود کننده این بیماری همراه با اثرات عمیق آن بر ظاهر افراد ، این بیماری را برای بسیاری از مبتلایان به آن استرس آور کرده است . همزمان بعضی از بیماریها مانند اختلالات تیروئید و آدیسون و بعضی از کم خونی ها و بیماری لوپوس حکایت از دخالت پدیده های اتوایمیون(سیستم ایمنی خود شخص) در ایجادآن دارد.

k2
علاوه بر فولیکوهای، مو ناخن ها نیز ممکن است درگیر شوند که از شایعترین اشکال بالینی درگیری ناقی میتوان به حفره دار شدن ناخن و ایجاد خطوطی طولی در یک یا چندناخن اشاره کرد که زبری شبیه به کاغذ سمباده به ظاهرناخن  میدهد و ناخن شکننده می شود.

درمان :

k3

ریزش لکه ای مو یا آلوپسی آره آتا یک بیماری با پیش آگهی خوب است و ممکن است حتی خود به خود بهبود یابد. درمانهای زیادی برای مدیریت این بیماری در دسترس است که حتی چند قلم از این داروها را می توان همزمان با هم به کار برد..
1 -  تزریق کورتون موضعی :  از قابل دسترس ترین و انتخابی ترین روشهای درمان در موارد پلاکهای محدود روی صورت ریش و سر و بدن است که توسط پزشک متخصص در ناحیه درم میانی پوست  تزریق میگردد و در فواصل، درمان هر 8 – 4  هفته تکرار میگردد . کورتیکواستروئید را میتوان به صورت داروی ترکیبی نیز در اختیار بیمار قرار داد که روزانه  به صورت موضعی در محل مالیده شود.
2 -  محلول مینوکسویل 2 یا 5 درصد و یا آنترالن موضعی از جمله درمانهای بی خطر و قابل اعتماد دیگر هستند که با موفقیت در درمان آلوپسی آره آتا به کار رفته است .
3 -  کورتون سیستمیک یا خوراکی در بیماری گسترده توتالیس و یا یونیورسالیس کاربرد دارند که میزان دارو و زمان درمان باید توسط پزشک معالج تعیین گردد.
4 -  یکی دیگر از درمانهای امیدبخش در درمان موارد گسترده آلوپسی آره آتا استفاده از روش ایمونوتراپی موضعی با ماده دیفن سیپرون و یا اسکوادیک اسیدی بوتیل استر است که نتایج بسیار خوبی را به دنبال داشته است .
5 -  درمان ریزش موی ناحیه ابرو را میتوان با تزریق داخل ضایعه  کورتون معالجه کرد.
در حال حاضر محققین در حال مطالعه روشهای جدید درمان این بیماری روی سلولهای حیوانی هستند که بتواند به بهبود مبتلایان به آلوپسی آره آتا کمک های بیشتر نمایند.

نویسنده : دکتر ایمانی
تعداد نمایش : 4820 <<بازگشت

با ما مرتبط باشید!

تهران ، ونک ،گاندی شمالی ، خیابان برادران شریفی پلاک14 ،طبقه چهارم ،زنگ چهار

02188202914-02188292915
02188783761-02188874564