صفحه اصلی > مطالب مفید 
اعتقادات درست و نادرست در مورد فصول سرد تاریخ ثبت : 1398/04/16
طبقه بندي : ,,
عنوان : اعتقادات درست و نادرست در مورد فصول سرد
متن کامل :

رسیدن فصل سرما همراه با عوارض و مشکلاتی برای پوست و مو می باشد و مراقبت های این دوران از سال مراقبت هایی خاص و گاه اختصاصی هستند. باور هایی در مورد نحوه ی مراقبت ها در سطح جامعه وجود دارند که برخی از آنها صحیح و منطقی بوده و برخی نیز با اصول علمی و واقعیات سازگاری ندارند. در سطور بعدی به برخی از این باورها به شکل خلاصه اشاره شده و سعی شده پاسخی مستدل و راهکارهایی عملی و منطقی برای حل این مشکلات ارائه گردد.

1-وسایل گرمایشی اصلی‌ترین دلیل خشکی پوست در فصول سرد هستند.

این باور تا حدود زیادی درست است. وسایل گرمایشی از قبیل بخاری و شوفاژ از طرفی هوای محیط زندگی و کار را خشک کرده و از طرف دیگر برخی از افراد به شکل عادتی در نزدیکی این وسایل می نشینند و حرارت ساطع شده از این وسایل به طور مستقیم در خشک کردن سطح پوست مؤثر است. بهتر است که در فصول سرد درجه حرارت اتاق در حد متعادل و نیمه گرم تنظیم شود تا در کنار صرفه جویی در مصرف انرژی،از این عوارض هم پیشگیری شود.

2- در فصول سرد باید یک لایه ضخیم کرم مرطوب‌کننده روی پوست خود بزنید.

موضوع لزوم استفاده از کرم ها و لوسیون های مرطوب کنندهدر فصول سرد موضوعی صحیح و مورد تأیید است ولی الزامی به غلیظ بودن لایه ی دارو نیست. مهم ترین اصل در استفاده از مرطوب کنندها تعدا زیاد دفعات مصرف آن ها و در مرحله ی بعد حجم و میزان کافی از این محصولات است. در افرادی که پوست خشک و اکزمایی دارن بهتر است چندین بار در روز مقادیر زیادی مرطوب کننده بر سطح بدن مالیده شود. حجمی از کرم که حدود یک بند انگشت از دست را بپوشاند، برای مرطوب کردن مساحتی معادل دو کف دست کفایت می کند.

3- بلافاصله بعد از حمام کردن باید از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

این باور صحیح است. بهترین زمان برای استفاده از مرطوب کننده ها، بلافاصله بعد از استحمام و در حالتی است که کمی رطوبت بر سطح پوست باقی مانده باشد. این موضوع در کسانی که به علت تغییرات ناشی از سن دچار خشکی پوست شده اند و یا افراد دارای بنیه ی اکزمایی اهمیت بیشتری دارد.

4- اگزمای پاییزی اغلب در اثر مواد حساسیت‌زای موجود در محیط اطراف ایجاد می‌شود.

این موضوع صحیح است. به علت سردی هوا و بروز بالای پدیده ی وارونگی هوا در پاییز و همچنین افزایش میزان تردد خودروها در این زمان، ریسک آلودگی هوا بالاتر رفته و موادی همچون سرب، گوگرد و دی اکسید کربن در فضا افزایش می یابد. همهی این مواد مضر و آلوده کننده و محرک اکزما هستند.

5-اگر زیاد از بوم‌های لب استفاده کنید، پوست لب‌ها کم‌کم به آنها عادت کرده؛ بنابراین تاثیر خود را تا حد زیادی از دست می‌دهند.

این باور صحیح نیست. اکثر بوم های لب دارای مودی از قبیل گلیسرین و لانولین و آب بوده و مصرف مداوم آنها عادت زا نیست و برخلاف آن باید کسانی که در معرض هوای سرد یا محیط آلوده بوده یا در شرایط آلودگی هوا در شهرهای بزرگ تردد می کنند می بایست به شکل منظم و متوالی از بوم لب ها استفاده کنند. استفاده از بوم لب هایی که حاوی مواد با خاصیت ضدآفتابی بوده و فاکتور محافظتی کبالا (30 به بالا) داشته باشند بر بوم لب هایی که فقط خاصیت مرطوب کنندگی و نرم کنندگی داند، ارجخیت دارد.

6- در فصول سردبا وجود ابری بودن هوا باز باید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید.

این موضوع نیز درست و متطقی است. در این شرایط باز هم 50% از اشعه ی ماورابنفش نور خورشید به سطح پوست می رسد و استفاده از ضدآفتاب ها ضروری است. باید تأکید کرد که با توجه به شرایط آب و هوایی ایران ضدآفتاب مناسب می بایست فاکتور محافظتی یا SPF برابر یا بیشتر از 30 داشته باشدو ترجیحاَ هر سه تاچهر ساعت یک بار نیز مصرف آن تمدید و تکرار شود.

7- پوست‌های چرب در هوای سرد نیازی به مراقبت و رطوبت‌رسانی ندارند.

این باور صحیح نیست. پوست های چرب نیز نیاز به مراقبت در فصول سرد را دارند و استفاده از صابون های ملایم مخصوص پوست چرب، ضد آفتاب ها و کم های مرطوب کننده ی مخصوص پوست چرب از اصول مراقبتی این نوع پوست هستند.

8- در پاییز باید به دفعه‌های بیشتری لایه‌برداری انجام دهید.

این تفکرصحیح نیست. با توجه به خشکی و سردی هوا ممکن است ترمیم پوست در پاییز به خوبی انجام نشود و مصرف لایه بردارهای شیمیایی یا استفاده از روش های لایه برداری فیزیکی باید محدود شده و با نظر متخصصص پوست انجام گردد.

9- در هوای سرد باید بیشتر دوش آب گرم بگیرید تا پوست‌تان همیشه مرطوب و شاداب بماند.

این باور درست نیست.آب بسیار گرم یا بسیار سرد هر دو آسیب رسان هستند و علی رغم این که دوش آب گرم در هوای سرد تا حدودی در خود حمام احساس خوشایند به فرد می دهد، ولی حرارت بالای آب موجب آسیب و تخریب لایه ی شاخی پوست می گردد. استفاده از آب ولرم ارجح است.

10- در فصول سرد تا حد امکان از خانه خارج نشوید تا کمتر دچار خشکی پوست در فصول سرد شوید.

این باور و توصیه درست است و بیشتر در مورد کسانی کاربرد دارد که سابقه ی خشکی پوست و واکنش های اکزمایی پوست دارند و یا به علت افزایش سن دچار خشکی پوست شده اند. در روزهایی که الودگی هوا بالا بوده یا پدیده ی وارونگی هوا رخ می دهد، التزام به این توصیه اهمیت بیشتری پیدا می کند. 

11- به دلیل سرمای هوا بهتر استفاده اقدام‌های درمانی مانند لیزر و ... را به بهار موکول کنید تا بهتر نتیجه بگیرید.

این باور در مجموع صحیح نیست. انجام برخی لیزرهااز قبیل لیزرهای هموار کننده و لایه بردار پوست در فصل پاییز بر بهار و تابستان ارجحیت دارد، چون شدت تابش آفتاب در این مواقع کمتر از فصول گرم سال بوده و احتمال بروز تیرگی و طولانی شدن ترمیم پوست کمتر است.

12- قرار گرفتن در برابر باد سرد باعث سلامت و کشیدگی بیشتر پوست می‌شود.

این باور صحیح نیست. باد سرد محرک و آسیب رسان بوده و باتشدید خشکی لایه ی سطحی پوست مشکلات پوستی را تشدید می کند. توصیه می شود با استفاده از پوشش ها بلند و استفاده از کلاه و عینک ار میزان تماس پوست با باد کاسته شده و ضدآفتاب و کرم های مرطوب کننده نیز به دفعات زیاد و به مقدار فراوان بر پوست مالیده شود.

13- با پوشیدن لباس‌های ضخیم در هوای سرد پوست و موها را از گزند هوای سرد محافظت کنید.

این موضوع درست است. در توضیح سوال بالا دلیل و توجیه علت این کار مطرح شده است.

14- قرمز شدن گونه‌ها در اثر هوای سرد امری کاملا طبیعی و نشانه سلامت پوست است.

این اعتقاد صحیح نیست. گاهی سرخی گونه ها علامت اصلی خشکی بیش از حد پوست و جزو علائم اکزما است و باید به این نشانه توجه کافی شود. همچنین در برخی بیماری های پوستی و روماتیسمی سرخی و سرد شدن گونه ها می تواند نشانه ای از بروز واکنش سرمازدگی یا ازدیاد حساسیت به سرما باشد و می بایست این حالت را با احتیاط درنظر گرفت و حتی در صورت تداوم آن برای بررسی بیشتر به متخصص پوست مراجعه کرد.

15- پوست‌های روشن در فصول سرد بیشتر آسیب می‌بینند.

این سخن درست است. پوست های روشن به علت این که میزان کمتری رنگدانه دارند، به طور ذاتی مستعد آسیب دیدن از اشعه ی خورشید هستند و در فصول سرد بازهم این اشعه ها بر سطح پوست می رسند. از سوی دیگر معمولاً لایه های پوست افراد دارای پوست روشن کمتر از افراد تیره پوست بوده و عروق زیر پوست نیز سطحی تر بوده و کلاً این افراد به آسیب های سرمایی نیز مستعدترند.

نویسنده : دکتر داریوش دائر
تعداد نمایش : 3491 <<بازگشت

با ما مرتبط باشید!

تهران ، ونک ،گاندی شمالی ، خیابان برادران شریفی پلاک14 ،طبقه چهارم ،زنگ چهار

02188202914-02188292915
02188783761-02188874564