صفحه اصلی > مطالب مفید 
باورهای غلط در مورد مراقبت از پوست و مو در تابستان تاریخ ثبت : 1398/04/16
طبقه بندي : ,,
عنوان : باورهای غلط در مورد مراقبت از پوست و مو در تابستان
متن کامل :

1- عرق کردن زیاد در تابستان پوست را خراب می کند.

پاسخ: گرچه تعریق در فصل تابستان زیادتر می شود، ولی باید به یاد داشت که تعریق واکنش طبیعی و فیزیولوژیک بدن برای مقابله با افزایش حرارت درونی بدن است و آسیبی نیز به سلامت و تمامیت پوست نمی رساند. ترشح عرق باعث پایین آوردن درجه حرارت اعضای داخلی بدن شده و از آسیب رساندن به آنها جلوگیری می کند. شستشوی مرتب و سعی در دوری از نور خورشید باعث کاستن تعریق می شود.

 

2- نور خورشید باعث خشک شدن آکنه ها می شود.

پاسخ: چنین موضوعی صحیح نیست. نور خورشید در اغلب اوقات باعث تشدید ضایعات آکنه در صورت و بدن می شود.

 

3- در تابستان بهتر است رنگ موها را روشن‌تر کنیم تا شاداب‌تر بمانند.

پاسخ: رنگ کردن افراطی و مکرر مو و بخصوص دکلره کردن از عوامل آسیب رسان به ساقه ی مو هستند و در فصل تابستان نیز نیازی به رنگ کردن موها نیست و این کار موها را شادابتر نمی کند.

 

4- از آنجا که موها در تابستان کمتر خشک می‌شوند پس نیازی به استفاده از محصولات مرطوب‌کننده نیست.

پاسخ: موها در تمام فصول سال نیاز به مراقبت دارند، در فصل تابستان به خاطر تعریق بیش از حد شستشوی سر نیز بیشتر انجام می شود و بنابراین در افرادی که طبع موی خشک و رنگ شده دارند، آسیب ساقه ی مو به دلیل سشوار کشیدن یا برس کشیدن مکرر نیز بیشتر رخ می دهد. در این افراد بهتر است از نرم کننده ها یا ماسک های موی مخصوص پس از استحمام استفاده شود.

 

5- از آنجا که پوست در تابستان زیاد عرق می‌کند پس نباید از محصولات مرطوب‌کننده روی آن استفاده کرد.

پاسخ: در افراد با پوست خشک علیرغم وجود تعریق بیشتر در فصل تابستان باید بسته به نیاز و مورد از مرطوب کننده های مخصوص پس از استحمام یا در طی روز استفاده کرد.

 

6- از آنجا که در تابستان هوا خیلی گرم است اشکالی ندارد با موهای خیس بیرون برویم.

پاسخ: خشک کردن موها اصلی ثابت و تغییر ناپذیر است تا از گره خوردن و در هم فرو رفتن موها پیشگیری شود. بستن موها با حوله راه مناسبی برای خشک کردن موها است، ولی در خانم ها و کسانی که موهای مجعد یا فر دارند می توان از درجه ی پایین سشوار با حفظ فاصله ی سی سانتی متر از سر برای خشک کردن موها استفاده کرد.

 

7- پوست‌های تیره در تابستان دچار آفتاب‌سوختگی نمی‌شوند یا خیلی کم دچار این مشکل می‌شوند.

پاسخ: این موضوع صحیح نیست. افراد با پوست تیره دیرتر از افراد با پوست روشن دچار آفتاب سوختگی شده و به علت داشتن میزان بالاتر رنگدانه مقاومت بیشتری در برابر اثرات مضر نور خورشید دارند و با تیره تر شدن رنگ پوست با این اثرات مقابله می کنند، ولی این موضوع مجوزی برای فعالیت بیشتر و محافظت نشده ی  این افراد در محیط های باز نیست و کماکان استفاده از ضدآفتاب، عینک آفتابی و کلاه به همراه پوشیدن لباس های پوشیده و بلند جزو تدابیر احتیاطی برای این افراد محسوب می شود.

 

8- برنزه کردن پوست با سولاریوم‌های استاندارد خطر کمتری نسبت به قرار گرفتن در معرض مستقیم اشعه آفتاب دارد.

پاسخ: این تصور کانلاً اشتباه است. سولاریوم به هیچ وجه جایی در زیبایی ندارد و هیچ متخصص پوستی آن را تایید نمی کند. اثر مضر یک جلسه سولاریوم برابر با سالها فعالیت محافظت شده در زیر آفتاب سوزانده است و احتمال واکنش های سوختگی، حساسیتی، پیری پوست و بدتر از همه ایجاد بدخیمی های گوناگون پوستی در استفاده کنندگان از این روش بسیار بالا است.

 

9- محصولات آرایشی دارای ضدآفتاب برای حفاظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر آفتاب کافی‌اند.

پاسخ: در اکثر مواد آرایشی فاکتور محافظتی در برابر نور خورشید یا همانSPFکمتر از عدد 30 می باشد و این میزان برای شرایط آب و هوای کشور ما بسیار کم است. بنابراین محصولات آرایشی حاوی ضدآفتاب جایگزین ضد آفتاب نمی شوند.

 

10- روزهای ابری در تابستان خطری برای پوست ندارند بنابراین نیازی به استفاده از کرم‌های ضدآفتاب نیست.

پاسخ: در روزهای ابری نیز اشعه ی ماوراء بنفش موجود در نور خورشید به سطح زمین رسیده و بر پوست انسان اثرات مخرب و مضر خود را اعمال می کند، بنابراین گرچه شدت این تشعشعات مضر در روزهای ابری کمتر از روزهای آفتابی است، ولی مراقبت مستمر و استفاده از ضد آفتاب کماکان باید در این روزها ادامه یابند.

 

11- هرچه عیار محافظتی کرم ضدآفتاب بیشتر باشد از پوست بیشتر در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت می‌کند.

پاسخ: رابطه ی درجه ی محافظت از نور خورشید یا SPF با میزان محافظت و مراقبت از اثرات مضر نور خورشید یک رابطه ی خطی و متناسب نیست. به این معنی که ضدآفتاب با فاکتور محافظتی 90 سه برابر ضدآفتاب دارای فاکتور محافظتی 30 مراقبت و محافظت در برابر نور خورشید ایجاد نمی کند و با استفاده از این محصول نمی توان سه برابر زمان فرضی برای فاکتور مجافظتی 30 زیر نور خورشید باقی ماند. در عالم واقع کسانی که از ضدآفتاب دارای فاکتور محافظتی 100 استفاده می کنند فقط حدود 5 درصد بیشتر از کسانی که از فاکتور محافظتی 30 استفاده می کنند، می توانند بیشتر در معرض نور خورشید باقی بمانند.

12- بهترین راه برای جلوگیری از وز شدن موها در تابستان استفاده از اتوی مو است.

پاسخ: این باور اشتباه است و اتوی مو روش مناسبی برای خشک کردن و حالت دادن موها نیست.

نویسنده : دکتر داریوش دائر
تعداد نمایش : 3429 <<بازگشت

با ما مرتبط باشید!

تهران ، ونک ،گاندی شمالی ، خیابان برادران شریفی پلاک14 ،طبقه چهارم ،زنگ چهار

02188202914-02188292915
02188783761-02188874564