صفحه اصلی > مطالب مفید 
آیا موها هم پیر می شوند تاریخ ثبت : 1398/04/23
طبقه بندي : ,,
عنوان : آیا موها هم پیر می شوند
متن کامل :

موها هم مانند پوست پیر می شوند. همانطور که از انواع کرم ها بخصوص کرم های ضدچروک استفاده می کنید تا پیری را از پوست تان دور کنید، باید مراقب موهایتان هم باشید. اگر از شامپوها و محصولات آرایشی بهداشتی نامناسب استفاده کنید، به فکر مرطوب کردن و تغذیه ی موهایتان نباشید و از نرم کننده های مناسب استفاده نکنید موهایتان را در معرض پیری زودرس قرار می دهید.

دشمنان مو را شناسایی کنید

آلودگی هوا، براشینگ های مکرر با سشوارهای داغ، فر و صاف کردن های افراطی موها، استفاده از شامپوهای پاک کننده و نامناسب، رنگ و دکلره کردن زیاد، استفاده از حالت دهنده ها از جمله ژل و تافت و غیره به جوانی و شادابی موهای شما رحم نمی کنند. آسیب های بیرونی، استرس، فشارهای روحی و تغذیه ی نامناسب نیز به سلامت موها آسیب می رسانند. مو خوره اصلی ترین علامت فرسودگی قابل مشاهده ی موهاست. زمانی که موها دوشاخه یا حتی چند شاخه می شوند و از هر کدام از تارها بالا می روند، باعث می شوند موها خشک، خسته و فرسوده شوند. جنس موی افراد تعیین می کند که موهایشان موخوره می گیرد یا نه. موهای مجعد و فر به خاطر ضخامت و مقاومت بالایی که دارند، کمتر موخوره می گیرند. اما در مقابل کسانی که موهای نازک دارند، موهایشان زودتر موخوره می گیرد. البته موخوره گرفتن به تعداد ضریه هائی که به مو وارد می شود نیز بستگی دارد. هرچه تعداد ضربه ها بیشتر باشد، موها زودتر موخوره می گیرند.

از چه سنی موها پیر می شوند؟

به گفته متخصصین پوست و مو در هر سانتی متر مربع از پوست سر حدود 140 تا 150 عدد تار مو وجود دارد و این موها در خانم ها و آقایان به طور متوسط سه سال عمر می کنند. البته فرسودگی موها به جنس و نوع برخورد شما با آنها بستگی دارد. البته تغییر وضعیت موها با تغییرات هورمونی بدن نیز در ارتباط است. موی یک نوزاد با موهای یک نوجوان فرق می کند و موی یک فرد جوان با موهای یک پدر بزرگ یا مادربزرگ تفاوت زیادی دارد. اما توجه داشته باشید که از حدود 35 یا 40 سالگی موها کم حجم تر، نازک تر و کدرتر می شوند یعنی به اصطلاح کم کم پا به سن می گذارند.

اگر میخواهید موهایتان به این زودی ها پیر و فرسوده نشود این توصیه ها را جدی بگیرید.

1-    از ابزارهای داغ کننده ی موها کمتر استفاده کنید

اگر به طور مرتب از سشوار داغ، اتوی مو، بابلیس و غیره استفاده می کنید و موهای تان را بیش از اندازه داغ می کنید، این اصلاً به نفع سلامت آنها نیست. برای پیشگیری از این مشکل قبل از استفاده از این ابزارها یک محصول آرایشی بهداشتی با پایه ی ژل ملایم یا ویتامین B5 به موهای تان بزنید تا یک لایه ی محافظتی روی آن ها ایجاد شود. در این صورت موها کمتر در معرض گرما قرار می گیرند و آسیب کمتری می بینند.

2-    از شانه ها و برس های مناسب استفاده کنید

از شانه و بخصوص شانه های دانه درشت برای زمانی که موها خیس اند استفاده کنید و برای شانه زدن موهای خشک از برس استفاده کنید، چون شانه سفت تر از برس است و امکان دارد باعث شکستن موها شود.

3-    موهایتان را باز نگهدارید

اگر عادت دارید که مدام موهای تان را با کش یا گیره ببندید بهتر است کمی تجدید نظر کنید. زمانی که موها بسته می شوند، آسیب بیشتری می ببنند به خاطر این که به طور غیر معمولی کشیده و متراکم می شوند. توجه داشته باشید که امکان دارد کش مو باعث از بین بردن فیبر موها شود. بنابراین بهتر است بگذارید موهایتان باز باشد.

4-    از آمونیاک موجود در محصولات آرایشی بهداشتی دوری کنید

معمولاً رنگ موها حاوی آمونیاک هستند. این ماده باعث خشکی و همچنین شکنندگی موها می شود. سعی کنید از رنگ موهای بدون آمونیاک استفاده کنید تا آسیب کمتری به آنها وارد شود.

5-    هرچه طبیعی تر بهتر

مهم نیست که موهای شما صاف است یا فر. مهم این است که این موها جزو بدن شما هستند و به شما بیشتر می آیند. توجه داشته باشید برای فر یا صاف کردن موها مجبورید گرمای زیادی به آن ها تحمیل کنید. علاوه بر این باید مدام از محصولات حالت دهنده ی مو مانند ژل، تافت، موس و غیره استفاده کنید که به مرور به موهایتان آسیب می زنند.

 

"این مطلب در شماره ی91  روز پنج  شنبه  21  دی ماه 1391 مجله ی همشهری تندرستی چاپ شده است."

 

نویسنده : دکتر داریوش دائر
تعداد نمایش : 4805 <<بازگشت

با ما مرتبط باشید!

تهران ، ونک ،گاندی شمالی ، خیابان برادران شریفی پلاک14 ،طبقه چهارم ،زنگ چهار

02188202914-02188292915
02188783761-02188874564