صفحه اصلی > مطالب مفید 
انواع روشهای درمانی اسکار آکنه تاریخ ثبت : 1398/04/26
طبقه بندي : ,,
عنوان : انواع روشهای درمانی اسکار آکنه
متن کامل :

بیش از 80 درصد انسانها در طول عمر خود سابقه ای از آکنه(جوش صورت ) را دارند . صرفنظر از مرحله حاد آکنه, اسکار آکنه یکی از مهمترین مشکلات پوستی در همه سنین است که  درمان آن از اهمیت زیادی برخوردار است. جای باقیمانده از جوش یا اسکار اکنه اشکال مختلفی دارد.(از تغییر رنگ و قوام پوست تا اسکارهای گود و یا برجسته و حتی گوشت اضافه و یا کلویید) .



در درمان اسکارآکنه روشهای متعددی بکارمیرود.انتخاب روش صحیح درمان برحسب تجربه پزشک؛ نوع اسکار؛ نوع تیپ پوستی، انتظارات بیمارصورت میگیرد. معمولا برای بهترین پاسخ, درمان مرحله ای با استفاده از چند روش صورت میگیرد . بهترین پروتکل درمانی آن است که حداقل عوارض و حداکثر اثر را داشته باشد.

 درم ابریژن:  Dermabrasion

روشی نسبتاً قدیمی است که بوسیله دستگاه درم ابریژن یا سنباده تحت بی حسی موضعی، تراشیدن اسکار انجام می شود. این روش بدلیل وابستگی به مهارت فرد و عوارض احتمالی آن ( مثلاً ایجاد لک ) امروزه کمتر به کار میرود.

میکرودرم ابریژن:  microdermabrasion

فرم سطحی تر درم ابریژن است که از طریق پاشیدن پودراکسید آلومینیوم و با سرعت زیاد عمل میکند.این روش در ترمیم اسکار آکنه و کنترل چربی پوست و جوشهای زیر پوستی موثر است.

تزریق پرکننده ها:  Fillers

از جمله این مواد میتوان از چربی ؛ فیلرهای هیالورونیک اسید ؛ هیدروکسی آپاتیت و فیلر های نیمه ماندگار مثل PLLAنام برد.این روش غالباً برای اسکارهای تو رفته ای سرسوزنی, موثر نیست.

با توجه به تنوع پرکننده های موجود در بازار انتخاب نوع پرکننده ها مخصوصاً اینکه دارای تاییدیه FDA باشد بسیار اهمیت دارد. پرکننده های هیالورونیک اسید بسته به نوع آن معمولا ۶ ماه تا ۲ سال دوام دارند.



درمان با لیزر:  Laser

در حال حاضر بیشترین لیزر مورد استفاده لیزر Co2 و لیزر Er:YAG می باشد.اخیراً لیزرهای فرکشنال جایگاه ویژه ای در درمان اسکار آکنه پیدا کرده اند. در این روشها با تحریک  لایه برداری و ترمیم همزمان پوست اسکارها بهبود می یابند.

گهگاه در مراحل ابتدایی التهاب آکنه و اسکار آن از لیزرهای دیگر مانند PDL و IPL نیز استفاده میشود. گاهی برای تیرگی های باقیمانده جوشها, از لیزر Q switch نیز استفاده میشود.

جراحی پوست:  surgery

بعضی از اسکارهای فرورفته را میتوان با کمک وسیله ای به نام پانچ برداشت و یا بالا آورد.در روش برداشت با پانچ (punch exision) عملاً اسکار فرورفته برداشته شده و حفره ایجاد شده با کمک بخیه ترمیم می شود.

در روش بالا آوردن با پانچ(punch elevation), اسکارها با سایز مناسب پانچ, بالا کشیده شده و در سطحی کمی بالاتر از پوست جاگذاری میشوند. در روشهای جراحی در اکثریت موارد اقدامات بعدی مانند لیزر و میکرو نیدلینگ برای همسطح سازی با پوست نیاز است.

ساب سیژن: Subcision

در این روش با استفاده از کانولا و یا  سوزن خاص نوکور و یا سایر نیدل ها  اتصالات زیر اسکارهای فرورفته که موجب پایین کشیده شدن اسکار میشود بریده شده و باعث میشود که سطح تورفته اسکار ترمیم شده و هم سطح پوست گردد.

در این روش که با بی حسی موضعی انجام میشود بسیاری از گودیهای آزار دهنده ناشی از اسکار رفع میشود. از این روش میتوان همزمان با لیزر و پیلینگ و یا میکرو نیدلینگ استفاده کرد که مشخصا اثر فوق العاده ای در درمان اسکار آکنه دارد.



آراف فرکشنال:  Fractional RF

در این روش سوزنهای ظریف آر اف  وارد پوست میشوند و با ایجاد حرارت در عمق پوست باعث ساخت کلاژن و پرشدن اسکار های آکنه میشود. علاوه بر اثرات درمانی خیلی خوب این روش, مهمترین مزیت آن این است که بعد از هر جلسه فقط حدود ۲۴-۴۸ ساعت صورت فرد قرمز است و در همه انواع پوست و در هر آب و هوایی قابل انجام است.

مزیت دیگر این روش اینست که همزمان چربی پوست راکنترل میکند ؛باعث سفت شدن و لیفت و روشن شدن  پوست میشود و نقش بسزایی در بستن منافذ باز و جوانسازی دارد.

 میکرونیدلینگ:  microneedling

از میکرو نیدلینگ برای درمان اسکارهای آکنه،جوانسازی همزمان ،رفع تیرگی اسکارها و بهبود منافذ استفاده میشود. در میکرونیدلینگ  با وارد کردن سوزنهای زیاد به پوست, باعث ایجاد کلاژن سازی و ترمیم اسکارها میشویم.

معمولا همراه با میکرونیدلینگ  مواد مزوتراپی برروی پوست قرار داده میشود که وارد شدن این مواد به پوست کلاژن سازی را دو چندان میکند و گهگاه از خاصیت ضد التهابی و روشن کنندگی پوست آنها نیز استفاده میشود.



درمان دارویی : medical

مهمترین روش درمان اسکار پیشگیری از بروز آن است که با مراجعه سریع برای درمان آکنه و پشتکار در پیگیری درمان میسر میشود. گهگاه در ابتدای سیر آکنه و اسکار آن با تجویز مناسب درمانهای خوراکی و موضعی مانع از بروز و پیشرفت اسکارها خواهیم شد.

پیلینگ نقطه ای یا روش کراس: peeling 

استفاده از محلولهای پیلینگ قوی از جمله تری کلرواستیک ( TCA) با غلظت بالا است.  پیلینگ برای فرورفتگی ها خصوصا در اسکار ستاره ای(ice pick) انجام میشود.این روش به فواصل هفتگی و ماهانه قابل انجام است.طی چندین جلسه انجام این روش, بتدریج بافت پوست از  عمق ضایعه ترمیم شده و تدریجاً هم سطح پوست طبیعی میشود.

نویسنده : دکتر فاطمه معین الدی
تعداد نمایش : 4179 <<بازگشت

با ما مرتبط باشید!

تهران ، ونک ،گاندی شمالی ، خیابان برادران شریفی پلاک14 ،طبقه چهارم ،زنگ چهار

02188202914-02188292915
02188783761-02188874564