صفحه اصلی > مطالب مفید 
کنجد، ریز مغذی تقویت مو تاریخ ثبت : 1398/06/09
طبقه بندي : ,,
عنوان : کنجد، ریز مغذی تقویت مو
متن کامل :

این دانه‌ریز و کوچک سرشار از خواص و فواید مختلف برای بدن است.
 کنجد از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین گیاهان دارویی و روغنی است که در اکثر کشورهای جهت کشت می‌شود ولیکن هندوستان و پاکستان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کنجد در جهان می‌باشند. کنجد در غلاف‌های کوچک و به‌صورت بوته‌ای رشد می‌کند که هر غلاف یا کپسول بیضی‌شکل آن، تعداد زیادی از دانه‌های کنجد را در خود جای می‌دهد. در انگلیسی به آن Sesame گفته می‌شود و جزو خانواده دولپه‌ای‌ها است. عمر بوته کنجد یک ساله و قامت آن به‌سختی به یک متر می‌رسد.
در ۱۰۰ گرم دانه کنجد، حدود ۶۰۰ کالری انرژی وجود دارد و ۲۴ گرم کربو هیدرات و ۱۸ پروتئین در آن یافت می‌شود که از همین‌جا مشخص است که با دانه‌ای خاص روبرو هستیم.
بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو آمریکا، درصد ارزش روزانه (در رژیم غذایی) این گیاه در حوزه ویتامین‌ها عبارت است از: ۶۹% ویتامین B۱، ۲۱% ویتامین B۲ (ریبوفلاوین)، ۳۰% ویتامین B۳ (نیاسین)، ۶۱% ویتامین B۶، ۲۴% ویتامین B۹ (فولات) و ۲% ویتامین E. همچنین در بخش مواد معدنی ارزش روزانه کنجد، ۹۸% کلسیم، ۱۱۲% آهن، ۹۹% منگنز، ۹۰% فسفر، ۱۰% پتاسیم، ۱% سدیم و ۸۲% زینک هست. با نگاهی اجمالی به این درصد، مشخص است که کنجد سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز روزانه بدن است و کنجد به‌ تنهایی می‌تواند بار زیادی از نیازهای بدن را به دوش بکشد و شاید به همین دلیل است که از قدیم از آن در مواد مختلف مانند شیرینی، نان، بیسکوئیت و ... استفاده می‌شده است. همچنین از آن در صنایع مختلفی مانند صابون‌سازی، لوازم‌آرایشی... استفاده می‌شود.
بر اساس موارد فوق و به‌ صورت اجمال می‌توان خواصی مانند کنترل کم‌خونی (به جهت آهن فراوان)، ضد سرطان و کنترل رادیکال‌های آزاد بخصوص سرطان سینه و روده بزرگ (به جهت آنتی‌اکسیدان و منگنز فراوان)، بهبود وضعیت ماهیچه‌های قلب (وجود منیزیم)، کاهش چربی (فیبر موجود در کنجد جذب چربی‌های مضر را کاهش می‌دهد)، کنترل دیابت، کاهش سطح کلسترول، سلامت و شفافیت پوست، افزایش سلامت و تقویت استخوان‌ها، تقویت ریشه مو (به دلیل وجود امگا ۳)، بهبود عملکرد کبد، افزایش سم‌زدایی در بدن، کاهش وزن و تأثیر مثبت در بارداری سالم و ... نام برد. کنجد یک دارو طبیعی عالی برای کنترل و بهبود سلامتی است که توصیه می‌شود در رژیم غذایی روزانه حتماً گنجانده شود.

نویسنده : منبع: دنیای سلامت
تعداد نمایش : 3776 <<بازگشت

با ما مرتبط باشید!

تهران ، ونک ،گاندی شمالی ، خیابان برادران شریفی پلاک14 ،طبقه چهارم ،زنگ چهار

02188202914-02188292915
02188783761-02188874564